Vápník - Calcium

Miminko má při narození v organismu 25 gramů vápníku a dospělý člověk ho má přibližně 1200 gramů. Naprostá většina vápníku je uložena v kostech a zubech. Jen půl procenta je ho v měkkých tkáních a krevní plazmě. Je to sice malé množství, ale je nepostradatelné pro pohyb svalů, pro přenos signálů v nervovém systému, umožňuje srážení krve i uvolňování hormonů a je na něm závislý dokonce i pohyb spermií.

Tělo si vápník nedokáže vyrobit a získává ho z potravy. Děti ve věku do jednoho roku by měly denně přijmout 400 miligramů vápníku. Děti od jednoho roku do deseti let by měly získat denně 600 až 900 miligramů a dospívajícím lidem se doporučuje až 1200 miligramů.

 

Největším zdrojem vápníku jsou:

mléko, mléčné výrobky, ryby, zejména sardinky, žloutek, kapusta, brokolice, pórek, špenát, pšeničné otruby, oříšky, luštěniny, neloupaná rýže, citrony, ostružiny, fíky a rozinky

Z mléčných výrobků jsou nejvydatnějším zdrojem vápníku tvrdé sýry. Pro ukládání vápníku je důležitý správný poměr vápníku a fosforu. Kvůli vysokému obsahu fosforečnanů nejsou pro děti nejvhodnější ve větším množství tavené sýry a nápoje kolového typu.

 

 

 

Vápník se nejlépe vstřebává v kyselém prostředí, které lze podpořit pitím ovocných šťáv a džusů. Vstřebávání se nejlépe daří v noci, a proto je výhodnější konzumovat sýry odpoledne a večer. Absorpci vápníku napomáhá také vitamin D a kyselina listová. Využití vápníku naopak omezuje vláknina, která urychluje průchod potravy střevem. Je tedy lepší nepřikusovat k jogurtu celozrnné pečivo.

Během těhotenství přechází velké množství vápníku z matky na plod, a to zejména v posledních třech měsících. V prvních třech letech života dítěte se vytvoří téměř 30 procent kostní hmoty a v pubertě dalších 40 procent. Veškerá kostní hmota je hotova do 20. roku. Ve vyšším věku hmota začne ubývat.

Maximální množství kostní hmoty závisí ze tří čtvrtin na genetických předpokladech, přiměřené tělesné aktivitě a výživě s dostatkem minerálních látek, bílkovin a vitamínu D, který se významně podílí na regulaci hladiny vápníku.

Organismus hladinu vápníku v krvi velice přísně reguluje. Při jejím poklesu začne ledvina okamžitě zadržovat vápník z moči, zahájí jeho uvolňování z kostí a střevo zvyšuje jeho absorpci.

 

Vápník je nejvíce se vyskytující esenciální minerál v lidském těle. 99% je lokalizováno v kostech a zubech. Vápník je potřebný pro vývoj kostí a zubů, pro krevní srážlivost, přenášení signálů mezi nervovými buňkami a pro stahování svalů. Nejvíce je známa důležitá role vápníku při prevenci osteoporózy.

Vápník též hraje roli při snižování krevního tlaku. Při nízkém příjmu vápníku se zvyšuje hladina parathormonu (hormonu příštítných tělísek), což je spojováno s vývojem vysokého krevního tlaku. Příjem vápníku má též snižovat výskyt onemocnění srdce a cév u žen po přechodu.

 

Vápník redukuje vstřebávání oxalátů, látek nacházejících se v některých druzích potravin a tím snižuje riziko vzniku ledvinných kamenů. Avšak lidé, kteří prodělali ledvinovou koliku, by užívání doplňků s vápníkem měli konzultovat s lékařem, jelikož u některých jedinců, kteří absorbují příliš mnoho vápníku, se může zvýšit riziko vzniku ledvinných kamenů.

Vápník také pravděpodobně váže určité tuky a cholesterol v trávicím traktu. Snad proto někteří vědci tvrdí, že vápník může snižovat hladinu cholesterolu.

Díky rozličným mechanismům může vápník hrát roli při prevenci rakoviny tlustého střeva.

 

Užívání doplňků stravy s vápníkem by se měli vyvarovat pacienti s rakovinou prostaty!

 

 

 

 

 

 

 


VÍTÁ VÁS ČÍČA
To jsem já Číča

To jsem já Číča

Jaké máte doma zvířátko?

kočičku (4775 | 16%)
pejska (4790 | 16%)
papouška (4181 | 14%)
rybičky (4141 | 14%)
křečka, morče (4058 | 13%)
jiné zvířátko (4135 | 13%)
žádné (4190 | 14%)

Neko

Děkujeme za návštěvu :)
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one